Bijna elke zwangere heeft last van bandenpijn. Je baarmoeder is opgehangen aan banden die naar je bekken lopen. Je baarmoeder zal gaan groeien tijdens je zwangerschap, door de groei wordt aan deze banden getrokken. Soms ontstaat de pijn na veel staan, lichamelijk werk en na plotselinge bewegingen. Bandenpijn is onschuldig en verdwijnt vanzelf.

Tips
– Let goed op je houding. Kantel je bekken en zet je benen iets uit elkaar tijdens het staan. Ondersteun je eigen buik tijdens inspanning. Zak door je knieĆ«n als je iets op wilt pakken. Zet bij de trap oplopen elke trede een voet bij. Til geen zware dingen (meer).
– Masseer je eigen buik.
– Maak gebruik van warmte: neem een warme douche, een warm bad of gebruik een warme kruik.
– Vermijd zware huishoudelijke taken (zoals stofzuigen, dweilen, ramen zemen etc.)
– Verminder/vereenvoudig sporten – lees hier meer over sporten tijdens de zwangerschap

Liefs Sanne
Verloskundige

Bronnen
– KNOV. Ziektes en kwaaltjes. Geraadpleegd, op 6 mei 2017, van http://deverloskundige.nl/zwangerschap/tekstpagina/19/ziektes-en-kwaaltjes/
– Elburg, J. van. & Hylkema, J. (2006) Appelstroop & tepelkloof: preventie en advies tijdens zwangerschaps- en kraambedongemakken. Meppel, Nederland: Uitgeverij Flores V.O.F.
– Heineman, M.J., Evers, J.L.H., Massuger, L.F.A.G. & Steegers E.A.P. (2012) Obstetrie en gynaecologie. Amsterdam, Nederland: Reed Business.
– Prins, M., Roosmalen, J. van., Scherjon, S. & Smit, Y. (2014) Praktische Verloskunde. Houten, Nederland: Bohn Stafleu van Loghum.