De een is daar heel blij mee, de ander iets minder. Wat zijn dingen waar je op moet letten als het warm is buiten en je bent zwanger.

Zon
Het beste ga je niet in de zon liggen om aan je kleurtje te werken. Tijdens de zwangerschap heb je een verhoogde aanmaak van het hormoon dat voor je pigmentaanmaak zorgt. Dat in combinatie met de zon zorgt ervoor dat je sneller een zwangerschapsmasker krijgt.

Tips

  • Blijf op het heetst van de dag (tussen 12:00 en 16:00 uur) in de schaduw of binnen.
  • Als je toch in komt, zorg dat je goed ingesmeerd bent met een hoge factor! Bij voorkeur factor 30 en om de 2 uur herhalen met insmeren.
  • Draag een UV werende hoed om een zwangerschapsmasker te voorkomen.

 

Afkoelen
Tijdens je zwangerschap kun je meer last hebben van de hitte. Zeker aan het einde van de zwangerschap kun je ook nog vocht vasthouden in je voeten en benen en zomerse temperaturen helpen daar niet bij.

Tips

  • Een voetenbadje om af te koelen. Dat helpt ook tegen opgezette voeten!
  • Na je verkoelende voetenbadje leg je je benen omhoog om zwelling te voorkomen.
  • Een vochtig, koud washandje om je gezicht mee te deppen
  • Zwemmen! In het water ben je gewichtloos, dat kan heel fijn zijn tijdens de zwangerschap.
  • Draag luchtige kleding van ademende stoffen, denk aan linnen, katoen… Het liefst in een lichte kleur. Donkere kleuren absorberen warmte.

Eten en drinken
Als het warm weer is, zweet je vaak meer. Het is belangrijk om goed gehydrateerd te blijven, dus voldoende drinken is een must! Je hebt ongeveer 2,5 liter per dag nodig.

Ook helpt het drinken van water je lichaam om af te koelen. Vaak is de zomer ook de tijd van het jaar om lekker op terrasjes te zitten of buiten in de tuin te eten.. Probeer overwegend water te drinken. Dit kun je ook wat smaakvoller maken door daar fruit, een takje munt of komkommer aan toe te voegen. Een koud biertje of glas wijn zit er niet in, maar ga eens op zoek naar een alcoholvrije variant!

Ook een alcoholvrije cocktail kan het net wat leuker maken om voldoende te drinken.

Bij warm weer is de eetlust vaak bij veel mensen minder. Toch heeft je lichaam de voedingsstoffen hard nodig! Een frisse fruitsalade gaat er vaak wel in. Het kan dat je wat meer trek hebt in zout eten. Toch moet je daar mee uit kijken. Door het zoutgehalte kan je meer vocht vast gaan houden.

Tips

  • Drink zeker 2,5 liter per dag.
  • Voeg fruit, munt of komkommer toe aan je water.
  • Probeer toch voldoende te eten
  • Denk hierbij aan koude gerechten en frisse fruitsalades
  • Eet niet te veel zout om te voorkomen dat je meer vocht vasthoudt.

Bevallen
Als je uitgerekende datum in zicht komt en je bent van plan thuis te bevallen, hebben we hier onder wat tips voor je. Een warme kamer is namelijk niet fijn als je hard aan het werk bent. Ook zijn dit goede tips om al vooraf toe te passen zodat je niet al dagen ’s nachts wakker ligt van de warmte.

Tips

  • Laat ’s nachts de slaapkamer goed afkoelen
  • Doe de zonwering en gordijnen overdag dicht.
  • Kijk of je een ventilator of airco van iemand kunt lenen of aanschaffen
  • Zorg dat de ramen dicht zijn en de airco uitstaat vlak voor je kindje geboren wordt. Baby’s koelen snel af door koude temperaturen van de airco of tocht van een openstaand raam.

 

Hopelijk kun je zo goed voorbereid de warme zomerdagen tegemoet! Luister naar je lichaam en pas je activiteiten aan. Ben je al bevallen? Lees dan het artikel over zomerse temperaturen en baby’s!

Fijne zomer!

Liefs, Renske
Verloskundige (i.o.)

Bronnen
De vlogkundige – Alles wat je moet weten over een zwangerschapsmasker
In Spe, praktijk voor verloskunde – Zwanger in de zomer
De Verloskundige – tips voor zwangere vrouwen bij warm weer