Week 7

7_

Terug naar de Zwangerschapskalender

Baby
De organen zijn niet alleen al aangelegd, ze gaan nu ook al aan het werk. De lever zorgt op dit moment voor de rode bloedcellen. Later neemt het beenmerg deze taak over. De eerste structuren waaruit de hersenen zich ontwikkelen zijn inmiddels ook aangelegd. De hersenen geven de eerste signalen zelfs al af. Ook het gezichtje van je baby begint steeds meer vorm te krijgen. Het hoofdje begint zich steeds meer van de romp te scheiden. Hieruit worden ook de kaak, botten en oren gevormd. Je baby is op dit moment zo groot als een blauwe bes!

Wist je dat…

De neus in het begin plat is en de oren zich in de nek vormen? Door het groeien van je kindje verplaatsen zich deze pas later ter hoogte van je ogen.

Mama
Naast de zwangerschap gaat het dagelijkse leven ook gewoon door. Studie, werk, huishoudelijke taken enzovoort. We weten allemaal dat onze agenda soms helemaal vol gepland kan staan en dat we hier ook best wel wat stress van kunnen ervaren. Maar hoe erg is stress in de zwangerschap? Stress is niet te voorkomen. Een beetje stress is ook helemaal niet erg. Soms kan stress juist heel handig zijn. In noodsituaties bijvoorbeeld. Het is dan heel nuttig dat ons lichaam een stressreactie in gang zet. Soms zijn er ook andere gebeurtenissen of momenten in je leven waar je stress van ervaart. Denk bijvoorbeeld aan stress die je ervaart bij het stoppen met roken, maar ook het overlijden van een naaste geeft stress. Dit soort ‘tijdelijke’ stress is niet schadelijk voor je baby. Maar welke stress is dan wel schadelijk voor je kindje? Langdurige stress is beter om te voorkomen. Dat kan bijvoorbeeld komen door angst, ernstige zorgen over de baby, vervelende thuissituatie, te zwaar huishoudelijk werk of een depressie. In deze gevallen verhoogt stress de kans op een te klein of te vroeg geboren kindje. Het is belangrijk dat je goed in je vel zit. Ook je partner, familie en vrienden spelen daarin een belangrijke rol.

Tip!

Ervaar je langdurige stress en wil je graag hulp om je stress te verminderen? Een therapeut of maatschappelijk werker kan je hierbij helpen. Kaart dit ook bij je verloskundige aan, zij kan je verder helpen!

Wat staat er op de planning?

  • Zorg voor voldoende ontspanning! Zwemmen, yoga of wandelen zijn geschikte activiteiten in de zwangerschap en mag je tot aan het eind van je zwangerschap blijven doen.
  • Verwen jezelf af en toe of vraag je partner om een massage 😉
  • Je kunt je nog tot de 11ste zwangerschapsweek opgeven voor  Moeder voor Moeders. Hierbij help je andere vrouwen met zwanger worden door je urine in te leveren.

Liefs, Bernice
Verloskundige (i.o.)

Bronnen
https://encyclopedie.medicinfo.nl/ontwikkeling-van-de-hersenen
https://www.moedersvoormoeders.nl/
Croon, M. Van der Post, J. (2011), De grote geboortegids. Thoeris (34).

Terug naar de Zwangerschapskalender

Dit is de calculatiepagina. Hier kun je uitrekenen wanneer je uitgerekend bent; hoe veel weken je dus zwanger bent en hoeveel weken je nog tegoed hebt!

Wanneer was de EERSTE dag van de LAATSTE menstruatie?


Aantal dagen in je menstruatie cyclus?

Bereken