Week 16

16_Terug naar de Zwangerschapskalender

16de week van de zwangerschap!

Baby
De baby vult nu zo’n beetje de hele baarmoederholte op. De beentjes zijn nu langer dan de armen. Zo kan de kleine flink gaan schoppen. De komende weken zul je de bewegingen van de baby gaan voelen. De meeste moeders die al een eerdere zwangerschap hebben gehad, hebben een wat soepelere baarmoeder. Daardoor kunnen zij de bewegingen vaak al iets eerder voelen. De baby is inmiddels zo’n 12cm lang en weegt 110 gram. Op zijn of haar hoofdje beginnen donshaartjes te groeien.  De foetus is zo groot als een avocado!

Mama
Waarschijnlijk voel je je een stuk beter vergeleken met het eerste trimester van de zwangerschap. De meeste zwangerschapskwalen verdwijnen rond deze periode. Door hormonen wordt je haar dikker en gaat het meer glanzen. Je gaat je weer fitter voelen en je bent minder snel vermoeid. Probeer de komende weken volop van de zwangerschap te genieten! Want naast alle klachten en kwaaltjes groeit er ook een prachtig kindje in je buik. Probeer elk moment van de dag even tijd te nemen voor je kindje. Misschien is dat ’s ochtends als je op staat, in de middag tijdens je pauze of in de avond voordat je gaat slapen.

Zoek een fijn en rustig plekje op en ga op een comfortabele manier zitten/liggen.

  • Zet een muziekje op: het liefst klassieke muziek. Uit onderzoek is gebleken dat ongeboren kinderen hier het meest op reageren.
  • Leg je handen op je buik. Je kunt je buik ondersteunen of juist je handen op je buik laten rusten. Je partner kan dit ook doen.
  • Neem een paar keer diep adem en blaas rustig uit.
  • Probeer je op je kindje te focussen. Welke bewegingen voel je bijvoorbeeld (al)? Bedenk je bij elke ademhaling hoe het zuurstof via jouw longen naar je kindje stroomt. Maar focus je ook op jezelf. Klopt je hart snel of juist heel langzaam? Voel je je gestrest, gespannen en weerstand of kun je je helemaal overgeven aan geluk, vreugde en ontspanning?

Wist je dat…
Er bestaan speciale zwangerschapscursussen en -trainingen voor dit soort oefeningen: haptotherapie. Merk je dat je weinig vertrouwen in je lichaam hebt? Misschien omdat je eerder een miskraam hebt meegemaakt? Of heb je het gevoel teveel bezig te zijn met bezigheden in het dagelijks leven? Of misschien vindt je het gewoon prettig contact te maken met je ongeboren kindje? Haptotherapie kan je wellicht een beter gevoel geven en helpen om meer van de zwangerschap te genieten.

Wat staat er op de planning?
Plan een 20-weken echo! Deze echo wordt gemaakt bij een echobureau. Bel hier op tijd voor zodat er nog voldoende plek is. Je mag één iemand meenemen en kinderen liever niet. Een echo is vaak heel leuk, maar bedenk je dat deze echo puur medisch bedoeld is. Geef even bij de echoscopiste aan als je niet wilt weten wat het geslacht van jullie kindje is.

Ga alvast opzoek naar een zwangerschapscursus. Zwangerschapsgym, zwangerschapsyoga, mindfulness, haptonomie, borstvoedingscursus, mensendieck, etc. Verwijzen naar cursus mindfulness op de site.

Naast de cursussen zijn er ook regelmatig informatieavonden over de bevalling en borstvoeding. Misschien bij je eigen verloskundigenpraktijk en vaak regelt het ziekenhuis dit ook. Vraag je verloskundige of gynaecoloog voor de exacte data en tijden.

Liefs, Bernice
Verloskundige (i.o.)

Bronnen
Croon, M. Van der Post, J. (2011), De grote geboortegids. Thoeris (76). https://www.institutmarques.ie/scientific-area/response-fetus-vaginal-music-2/

Terug naar de Zwangerschapskalender

Dit is de calculatiepagina. Hier kun je uitrekenen wanneer je uitgerekend bent; hoe veel weken je dus zwanger bent en hoeveel weken je nog tegoed hebt!

Wanneer was de EERSTE dag van de LAATSTE menstruatie?


Aantal dagen in je menstruatie cyclus?

Bereken