Week 11

11_Terug naar de Zwangerschapskalender

Baby
De baarmoeder groeit met het kindje mee en is nu zo groot als een grapefruit. Dat je eigen kleding niet meer zo prettig zit is helemaal niet gek. Gelukkig zijn in veel kledingwinkels ook zwangerschapskleding te koop. Vaak zie je dat na een eerste zwangerschap de buik eerder gaat uitzetten. Doordat je al een keer eerder zwanger bent geweest zijn de baarmoederspieren en de banden minder strak. Niet zo gek dus dat je eerder over moet stappen op de zwangerschapskleding. De baby groeit ook flink door. Z’n nekje wordt langer en ook de nageltjes van de vingertjes beginnen te groeien. In deze periode van de zwangerschap heeft het kindje nog veel ruimte en kan dus alle kanten op spartelen! Je hoeft dit nog niet te voelen. Sterker nog, de meeste zwangere vrouwen kunnen hun kindje in deze periode van de zwangerschap nog niet voelen. Nog even geduld dus…

Mama
Doordat je baarmoeder flink aan het groeien is worden je darmen aan de kant geduwd. Doordat je darmen opzij worden geduwd is kun je sneller last hebben van obstipatie, verstopping. Daarnaast speelt ook het hormoon progesteron een rol bij obstipatie. Je baarmoeder is een grote spier. Progesteron moet ervoor zorgen dat de baarmoeder rustig blijft en de bevalling niet vroegtijdig opgang komt. Progesteron werkt niet alleen op de baarmoeder. Ook je darmen worden hier ‘slomer’ van. Verstopping kan heel vervelend zijn. Het is belangrijk om zelf je darmen aan het werk te houden. Je hoeft daarvoor niet meer te eten, maar misschien wel andere producten te eten: laxerende producten.

Wat zijn laxerende producten?

  • Fruit! Met name kiwi’s, peren en citrusvruchten als sinaasappels, mandarijn, citroen en limoen.
  • Vezelrijke producten. Denk aan geweekte muesli, Brinta pap, zachtgekookt zilvervliesrijst, gaargekookte volkorenpasta, vezelrijke drankjes.
  • Peulvruchten. Bijvoorbeeld linzen en bruine bonen.

Producten als harde, droge crackers, biscuits, beschuiten, pizza en toastjes kun je beter niet nemen. Ook witmeel, witte rijst, witte pasta, (zwarte) thee, bananen, zwarte bessen en chocola werken juist verstoppend. Ook Roosvicee laxo kan wellicht helpen, dit is gewoon bij de drogist te koop. Voldoende water drinken is heel belangrijk! Probeer toch echt die 2 liter water op een dag binnen te krijgen.

Heb je veel last van obstipatie? Geef dit ook aan bij je verloskundige of gynaecoloog. Wellicht hebben zij nog tips! Mocht dit alles niet helpen dan kun je nog lactulose nemen. Dit kun je bij de apotheek of drogist kopen.

Wat staat er op de planning?

  • Als het goed is heb je inmiddels een afspraak voor de termijnecho staan. Is dit nog niet het geval? Bel alsnog naar je verloskundige of het echobureau waar de echo gemaakt wordt. Een echo is nooit verplicht, maar een termijnecho is zeker nuttig! Er wordt gekeken naar hartactie, groei en wellicht kun je het hartje horen kloppen!
  • Geef bij je baas aan dat je zwanger bent. Tijdens de zwangerschap zijn er momenten dat je misschien wat minder lekker in je vel zit. Het is dan wellicht prettig dat je werkgever en collega’s hier rekening mee kunnen houden.
  • Vanaf deze week mag je stoppen met het slikken van foliumzuur. Het foliumzuur heeft nu geen meerwaarde meer, maar kan ook geen kwaad. Slik je de mama-compleet multivitaminen? Deze kun je gerust blijven gebruiken.

Liefs, Bernice
Verloskundige (i.o.)

Bronnen
Croon, M. Van der Post, J. (2011), De grote geboortegids. Thoeris (53-53).
http://www.roosvicee.nl/Veelgestelde-vragen

Terug naar de Zwangerschapskalender

Dit is de calculatiepagina. Hier kun je uitrekenen wanneer je uitgerekend bent; hoe veel weken je dus zwanger bent en hoeveel weken je nog tegoed hebt!

Wanneer was de EERSTE dag van de LAATSTE menstruatie?


Aantal dagen in je menstruatie cyclus?

Bereken