Wanneer zwangerschapsdiabetes is vastgesteld, wordt altijd eerst geprobeerd dit onder controle te houden met een dieet. De volgende voedingsadviezen zijn speciaal voor vrouwen met zwangerschapsdiabetes en opgesteld in samenwerking met een diabetesverpleegkundige.

Adviezen

  • Het uitgangspunt van het dieet is altijd een gezonde basisvoeding, met voldoende voedingsstoffen voor moeder en kind. Gebruik hiervoor de informatie van het Voedingscentrum: http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/zwanger.aspx
  • Om ervoor te zorgen dat de suikerwaarde in het bloed niet te hoog wordt, is het belangrijk om de hoeveelheid koolhydraten goed over de dag te verspreiden. Streef naar 3 hoofdmaaltijden per dag en 3-4 tussendoortjes. Houdt steeds 1,5-2 uur tussen de maaltijden, zodat het lichaam voldoende tijd heeft om de suikers te verwerken.
  • Kies voor tussendoortjes zoals een stuk fruit, een schaaltje yoghurt, een handje nootjes of een cracker. Vermijd zoete tussendoortjes, zoals chocolade, taart, koekjes en toetjes met suiker.
  • Neem bij de warme maaltijd niet meer dan één zetmeelproduct (of één opscheplepel): aardappelen, rijst, pasta, couscous, bakbanaan, bonen/peulvruchten, roti, brood, enzovoort.
  • Kies voor drinken zonder suiker: water, kruidenthee, lichte thee of koffie. Drink maximaal 3 glazen met zoetstof houdende drank per dag (light producten).
  • Ongezoet of vers vruchtensap bevatten vruchtensuikers en zijn geen goed alternatief voor frisdranken. Neem maximaal 1 portie fruit tegelijk en maximaal 2 porties per dag.
  • Kies op brood voor hartig beleg: kaas of vleeswaren, pindakaas, salade, sandwichspread, olijven, tapenade, vis, halvajam.
  • De volgende producten hebben geen/ nauwelijks invloed op de suikerwaarde in het bloed en hoeven dus niet te worden vervangen door andere producten: rauwkost (wel goed wassen!), thee of koffie zonder suiker, water, bouillon of ongebonden soep, kaas, vleeswaren, nootjes, olijven.
  • Probeer elke dag wat koolhydraten te vervangen met eiwitrijke voeding: vis, vlees, zuivel, bonen, noten, paddenstoelen, etc. Het is met nadruk niet de bedoeling om een koolhydraatarm dieet te volgen! De voeding kan dan onvolwaardig zijn voor moeder en kind.

Liefs, Ester
Verloskundige (i.o.)

Bronnen
Diabetes fonds. (2013, april 2). Na zwangerschapsdiabetes meer risico op diabetes type 2. Opgeroepen op juni 8, 2018, van Diabetes fonds: https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/nieuws/na-zwangerschapsdiabetes-meer-risico-op-diabetes-type-2
Han, S., Middleton, P., Shepherd, E., Van Ryswyck, E., & Crowther, C. (2017). Different types of dietary advice for women with gestational diabetes mellitus (Review). Cochrane Database of Systematic Reviews , Issue 2. Art. No.: CD009275. DOI: 10.1002/14651858.CD009275.pub3.
KNOV. (2013). Factsheet Diabetes Gravidarum (GDM). Utrecht: KNOV.
Lips, J., Visser, G., Peeters, L., Hajenius, P., Pajkrt, E., & Evers, I. (2010). Diabetes mellitus en zwangerschap. Utrecht: NVOG.
STAR-MDC. (2018). Glucose tolerantie test. Opgeroepen op juni 8, 2018, van STAR MDC: https://www.star-mdc.nl/kenniscentrum/meer-informatie-voor-patienten/glucose-tolerantie-test/
Verçoza Viana, L., Luiz Gross, J., & Jobim Azevedo, M. (2014). Dietary Intervention in Patients With Gestational Diabetes Mellitus: A Systematic Review and Meta-analysis of Randomized Clinical Trials on Maternal and Newborn Outcomes. Diabetes Care, 37:3345–3355.