Yoga heeft verschillende voordelen op je lichaam tijdens de zwangerschap, tijdens de bevalling en in de kraamtijd.

Wanneer zwangerschapsyoga wordt uitgevoerd tijdens de zwangerschap, heeft het een versterkend effect op de spieren. Tegelijkertijd zorgt het ook voor ontspanning van bepaalde spieren, waardoor er meer ruimte (om te bewegen of om diep in te ademen) in je lichaam vrij komt. Wees wel voorzichtig, want niet elke yogahouding mag uitgevoerd worden door een zwangere. Overleg dus altijd met een ervaren yogadocent.

Tijdens de bevalling zorgt zwangerschapsyoga voor een positieve mindset. Je krijgt meer vertrouwen in jezelf, in je lichaam en in je eigen kracht. Het kan je helpen door verschillende houdingen aan te nemen, die je tijdens de cursus hebt geleerd, waardoor je de weeën beter kan opvangen. Dit heeft weer een positieve werking op de rest van de bevalling.

In de kraamtijd kun je zwangerschapsyoga vooral gebruiken als ontspanning, dus geen fysieke oefeningen uitvoeren, maar positief denken en goed ademen.

Ben je benieuwd? Ik zou zeggen “give it a go”.

Liefs Wandana
Verloskundige

Oefeningen

Yoga oefening voor een ‘soepele wervelkolom’ 
Yoga oefening ‘open borstkas en schouderbladen’
Yoga oefening ‘Kracht en Ontspanning’
Ademhalingsoefening