Sporten tijdens je zwangerschap heeft dezelfde voordelen als sporten buiten je zwangerschap.

Ook als je geen bepaalde sport beoefent is het belangrijk om tijdens je zwangerschap minimaal 30 minuten per dag te bewegen.

Begin je tijdens je zwangerschap met een sport? Zorg dan dat je dit rustig opbouwt.

Tijdens het sporten moet je rekening houden met een aantal dingen
– Luister tijdens het sporten goed naar je eigen lichaam.
– Beoefen tijdens je zwangerschap geen topsport.
– Vermijd sporten waarbij de kans op vallen groot is, je gemakkelijk tegen mensen botst of waarbij je het risico loopt tegen je buik aan te krijgen.
– Het wordt afgeraden te duiken tijdens je zwangerschap, de druk kan van invloed zijn op je ongeboren kind.

Tip: zwemmen tijdens je zwangerschap kan heel fijn zijn! De kans op blessures is minimaal, je kunt je gemakkelijk bewegen in het water en daarnaast worden de spieren in je rug versterkt.

Liefs Sanne
Verloskundige

Bronnen
– KNOV. Ziektes en kwaaltjes. Geraadpleegd, op 6 mei 2017, van http://deverloskundige.nl/zwangerschap/tekstpagina/19/ziektes-en-kwaaltjes/
– Elburg, J. van. & Hylkema, J. (2006) Appelstroop & tepelkloof: preventie en advies tijdens zwangerschaps- en kraambedongemakken. Meppel, Nederland: Uitgeverij Flores V.O.F.
– Heineman, M.J., Evers, J.L.H., Massuger, L.F.A.G. & Steegers E.A.P. (2012) Obstetrie en gynaecologie. Amsterdam, Nederland: Reed Business.
– Prins, M., Roosmalen, J. van., Scherjon, S. & Smit, Y. (2014) Praktische Verloskunde. Houten, Nederland: Bohn Stafleu van Loghum.