Door de hormonale veranderingen in je lichaam kan het zijn dat je meer vermoeid bent dan normaal. Daarnaast kan je slaappatroon veranderen door bijvoorbeeld het vele plassen en klachten als brandend maagzuur of krampen.
Ook kun je aan het einde van de zwangerschap last hebben dat je geen goede slaaphouding kunt vinden omdat je buik ‘in de weg zit’.

Tips
– Eet gezond en gevarieerd.
– Drink voor het slapen gaan geen koffie of cola.
– Zorg voor een goed slaapritme (ga elke dag op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op)
– Leg een kussen tussen je benen als je geen ‘lekkere’ slaaphouding kunt vinden.
– Probeer voor het slapen gaan je te ontspannen (zoals het nemen van een warme douche of bad)
– geen TV kijken voor het slapen gaan

Liefs Sanne
Verloskundige

Bronnen
– KNOV. Ziektes en kwaaltjes. Geraadpleegd, op 6 mei 2017, van http://deverloskundige.nl/zwangerschap/tekstpagina/19/ziektes-en-kwaaltjes/
– Elburg, J. van. & Hylkema, J. (2006) Appelstroop & tepelkloof: preventie en advies tijdens zwangerschaps- en kraambedongemakken. Meppel, Nederland: Uitgeverij Flores V.O.F.
– Heineman, M.J., Evers, J.L.H., Massuger, L.F.A.G. & Steegers E.A.P. (2012) Obstetrie en gynaecologie. Amsterdam, Nederland: Reed Business.
– Prins, M., Roosmalen, J. van., Scherjon, S. & Smit, Y. (2014) Praktische Verloskunde. Houten, Nederland: Bohn Stafleu van Loghum.