De darmen werken tijdens de zwangerschap trager, door hormonale veranderingen en door de baarmoeder die groter wordt en de darmen een beetje verdrukt. Hierdoor kunnen obstipatie en/of aambeien optreden (lees: aambeien). Soms wordt obstipatie ook veroorzaakt door het gebruik van ijzersupplementen. Je kan bij aanhoudende obstipatie het beste contact opnemen met jouw huisarts.

Hoe voorkom je obstipatie?

  • Veel drinken (1,5-2 liter vocht per dag)
  • Regelmatig bewegen (de beweegnorm is minimaal 30 minuten per dag)
  • Toiletbezoek niet uitstellen.
  • Eet veel groenten en fruit (het liefste met schil)
  • Eet vezelrijk (denk aan volkorenproducten en havermout)
  • Let op je houding op het toilet: neem de tijd en leun met je rug naar achteren.

Bronnen
– KNOV. Ziektes en kwaaltjes. Geraadpleegd, op 6 mei 2017, van http://deverloskundige.nl/zwangerschap/tekstpagina/19/ziektes-en-kwaaltjes/
– Elburg, J. van. & Hylkema, J. (2006) Appelstroop & tepelkloof: preventie en advies tijdens zwangerschaps- en kraambedongemakken. Meppel, Nederland: Uitgeverij Flores V.O.F.
– Heineman, M.J., Evers, J.L.H., Massuger, L.F.A.G. & Steegers E.A.P. (2012) Obstetrie en gynaecologie. Amsterdam, Nederland: Reed Business.
– Prins, M., Roosmalen, J. van., Scherjon, S. & Smit, Y. (2014) Praktische Verloskunde. Houten, Nederland: Bohn Stafleu van Loghum.