Koorts is buiten de zwangerschap al vervelend, maar wanneer je zwanger bent nog eens extra vervelend.

Koorts is een temperatuur van 38,0 graden Celsius of hoger, bij voorkeur rectaal gemeten. Het is een natuurlijke reactie van je afweersysteem, die ervoor zorgt dat ziekteverwekkers, zoals een virus of bacterie, sneller worden afgebroken en afgevoerd. Bij koorts nemen bepaalde lichamelijke processen toe, waardoor een temperatuurstijging ontstaat, je hartslag gaat dan omhoog en je bloed wordt sneller rondgepompt.

Koorts in de zwangerschap:

Wanneer je koorts hebt, is dit vaak een teken dat er iets gaande is in je lichaam. Dit kan bijvoorbeeld een infectie zijn. Dit kan schadelijk zijn voor jou en je kindje. Bij koorts mag je contact opnemen met de verloskundige of huisarts, zodat de onderliggende oorzaak van je koorts kan worden achterhaald. Op advies van de zorgverlener kan de koorts worden onderdrukt met paracetamol.

Er is gebleken dat hoge koorts vanaf de 30e zwangerschapsweek weeën kan veroorzaken. Het is dus van belang tijdig contact op te nemen met je verloskundige.

Wanneer je koorts hebt, is het van belang te letten op het voelen van bewegingen van je kindje.   Twijfel je hieraan of is het gevoel minder dan dat je gewend bent, neem dan direct contact op met je verloskundige.

Tips bij koorts in de zwangerschap:

  • Neem contact op met je verloskundige of huisarts om de onderliggende oorzaak van de koorts te achterhalen.
  • Tijdens je zwangerschap is paracetamol de veiligste pijnstiller, paracetamol kan zorgen voor vermindering van de koorts. In de zwangerschap geldt een maximale dosering van zes tabletten paracetamol 500 mg per dag. Overleg eerst met je verloskundige over de inname van paracetamol.
  • Meet je temperatuur bij voorkeur met een digitale rectale thermometer, deze manier is het meest betrouwbaar. Onder de oksel, tong of in het oor zijn minder betrouwbare manieren om de temperatuur te meten.
  • Blijf voldoende vocht tot je nemen, bij koorts zweet je automatisch meer. Het is belangrijk dit verloren vocht goed aan te vullen.
  • Pak voldoende rust, je lijf heeft het nodig!

Liefs, Marije

Verloskundige i.o.

Bronnen: