Blootstelling aan teveel cafeïne wordt geassocieerd met een verhoogde kans op een miskraam of een laag geboortegewicht. Cafeïne is een stof met een stimulerende werking, die de meeste mensen kennen van koffie. Naast koffie zit er ook in energiedrankjes, cola, ijsthee, chocolade en thee. Aangeraden wordt om niet meer dan 3 kopjes koffie per dag te drinken en met de andere middelen ook te minderen en/of te beperken (Prins, Roosmalen, Scherjon, & Smit, 2014). De cafeïne die in thee zit wordt ook wel theïne genoemd en is dezelfde werkzame stof. Voornamelijk in zwarte thee en groene thee is cafeïne aanwezig. Hoewel de concentratie cafeïne lager is in thee dan in koffie moet ook met deze thee in grote mate opgepast worden. In kruidenthee zit geen cafeïne en kan je drinken zoveel als je wilt (Voedingscentrum). Hetzelfde geldt voor de andere middelen

Liefs, Francis
Verloskundige (i.o.)

Bronnen:
Prins, M., Roosmalen, J. v., Scherjon, S., & Smit, Y. (2014). Praktische Verloskunde. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Voedingscentrum. (sd). Cafeine. Opgeroepen op januari 22, 2018, van www.voedingscentrum.nl: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/cafeine.aspx