Vitamines & Mineralen

Voor de groei, herstel en het goed functioneren van het lichaam is het van belang om genoeg vitamines en mineralen binnen te krijgen.

Vitamines & Mineralen: een overzicht

Foliumzuur

Vitamine D

Calcium

IJzer

Omega-3

Vitamine B11, vitamine D, calcium, ijzer en omega-3 zijn dus belangrijke bouwstenen in de ontwikkeling van je kindje. Vitamine A daarentegen is een vitamine die je tijdens je zwangerschap niet te veel binnen moet krijgen. Een overschot aan vitamine A vergroot namelijk de kans op aangeboren afwijkingen bij je kindje.

Buiten vitaminesupplementen is vitamine A vooral te vinden in leverproducten.
De Gezondheidsraad adviseert zwangere vrouwen om geen vitamine-A-supplementen te slikken en het gebruik van leverproducten te vermijden.

Als je twijfels hebt over de inname of suppletie van één van de vitamines of mineralen, bespreek dit dan gerust met je verloskundige. Deze kan je daar een gericht advies in geven.

Liefs, Demi
Verloskundige (i.o.)

Bronnen
www.deverloskundige.nl, Bloedarmoede
www.dekritischeverloskundige.wordpress.com/tag/calcium
ww.dekritischeverloskundige.wordpress.com/2017/07/14/foliumzuur
KNOV

 

Dit is de calculatiepagina. Hier kun je uitrekenen wanneer je uitgerekend bent; hoe veel weken je dus zwanger bent en hoeveel weken je nog tegoed hebt!

Wanneer was de EERSTE dag van de LAATSTE menstruatie?


Aantal dagen in je menstruatie cyclus?

Bereken