Je kunt tijdens je zwangerschap last krijgen van rug- en/of bekkenklachten. Deze kunnen ontstaan door het groeien van je buik en doordat tijdens de zwangerschap de verbindingen in je bekken kunnen verweken. Deze klachten kunnen verminderd of voorkomen worden door het toepassen van een juiste houding en het vermijden van zware taken zoals zwaar huishoudelijk werk.

Een juiste houding
– Kantel je bekken en zet je benen iets uit elkaar tijdens het staan.
– Rechtop staan en zitten
– Staan op twee benen
– Blijf niet te lang in één houding, varieer tussen staan, zitten, lopen en liggen.
– Probeer onverwachte bewegingen te vermijden.

Tips als je last hebt van bekkenklachten
– Leg een kussen tussen je benen tijdens het slapen.
– Als je vanuit een liggende positie wilt opstaan: draai eerst op je zij, kom dan overeind en stap uit bed.
– Maak gebruik van warmte: neem een warme douche, een warm bad of gebruik een warme kruik.
Indien nodig kun je langs gaan bij een fysiotherapeut die gespecialiseerd is in het bekken. Hij/zij kan jouw tips geven hoe je om kan gaan met de bekken- en/of rugklachten.

Liefs Sanne
Verloskundige

Bronnen
– KNOV. Ziektes en kwaaltjes. Geraadpleegd, op 6 mei 2017, van http://deverloskundige.nl/zwangerschap/tekstpagina/19/ziektes-en-kwaaltjes/
– Elburg, J. van. & Hylkema, J. (2006) Appelstroop & tepelkloof: preventie en advies tijdens zwangerschaps- en kraambedongemakken. Meppel, Nederland: Uitgeverij Flores V.O.F.
– Heineman, M.J., Evers, J.L.H., Massuger, L.F.A.G. & Steegers E.A.P. (2012) Obstetrie en gynaecologie. Amsterdam, Nederland: Reed Business.
– Prins, M., Roosmalen, J. van., Scherjon, S. & Smit, Y. (2014) Praktische Verloskunde. Houten, Nederland: Bohn Stafleu van Loghum.