Zwangerschap is een geweldige tijd maar gaat wel vaak gepaard met allerlei kwaaltjes. Het eerste waar iedereen aan denkt bij kwaaltjes in de zwangerschap is waarschijnlijk wel de misselijkheid. Daar hebben we hier al eerder over geschreven. In deze blog 5 zwangerschapskwaaltjes waar wat minder over gepraat wordt en tips wat je er aan zou kunnen doen.

Verstopping (obstipatie)
Vooral in het begin van je zwangerschap kun je last hebben van verstopping, dit heeft 2 oorzaken. Zwangerschapshormonen, met name progesteron, hebben invloed op de spieren van de darmwand en de maag. De spieren verslappen wat meer waardoor de beweging van de darmen trager verloopt. Daarnaast neemt het bloedvolume van je lichaam toe. Voor de aanmaak van bloed is meer vocht nodig, het vocht wordt uit de ontlasting onttrokken waardoor deze veel vaster wordt en je darmen eerder verstopt raken. Drink dus voldoende vocht, zo’n 1,5 tot 2 liter per dag. Zorg daarnaast voor voldoende vezels- eet veel groenten en fruit, peulvruchten, volkoren brood, volkorenpasta, zilvervliesrijst en elke dag een handje ongezouten noten. Ook kan het helpen om rustig te eten op regelmatige tijden en minimaal een halfuur per dag te bewegen.

Het gebruik van ijzertabletten kan ook verstopping veroorzaken.

Wil je een laxeermiddel gebruiken? Overleg dat eerst met je verloskundige of huisarts.

Maagzuur
Maagzuur is ook een veel voorkomende klacht in de zwangerschap. Brandend maagzuur wordt omschreven als een brandend gevoel in het midden van je borstkas. Het komt vaak voor na het eten. Je kunt ook een zure of bittere smaak in je mond ervaren. In de eerste drie maanden van de zwangerschap heeft bijna 25% van de zwangere vrouwen last van maagzuur, maar dit neemt flink toe naarmate de zwangerschap vordert, in de laatste drie maanden heeft 75% van de zwangere er in meer of mindere mate last van.

De oorzaak van het brandend maagzuur in het eerste trimester komt wederom door de hormonen; onder invloed van de hormonen verslapt de sluitspier tussen je maag en je slokdarm iets waardoor het maagzuur makkelijker omhoog komt. Later in de zwangerschap komt de maag door de groeiende baarmoeder in de verdrukking en het maagzuur wordt uit de maag de slokdarm ingestuwd. Door op een aantal dingen te letten verminder je de kans op maagzuur. Eet niet te vet, vermijd pittig en gekruid eten. Probeer eens 6 kleine maaltijden te eten in plaats van 3 grote maaltijden. Vanillevla kan verlichting bieden. Eet niet te laat op de avond, als je zo’n  3 uur voordat je gaat slapen niets meer eet heb je minder kans dat het maagzuur nog omhoog komt.

Als je geen baat hebt bij deze tips vraag dan aan je verloskundige advies over maagzuurremmers die je zou mogen gebruiken in de zwangerschap.

Vocht vasthouden (oedeem)
Je lichaam houdt meer vocht vast in de zwangerschap, dit kan zich gaan ophopen in je enkels en voeten maar ook in je polsen en handen.

 

Extra kans hierop heb je als je tijdens je werk veel staat en bij warm weer. Aan het eind van de zwangerschap neemt het vocht vasthouden vaak toe omdat de groeiende baarmoeder de bloedstroom, vanuit en naar de benen, belemmert.

Oedeemvorming, vooral als het plotseling op komt zetten of ook in je gezicht voorkomt, kan een symptoom zijn van hoge bloeddruk of pre-eclampsie, dus het is belangrijk om met de verloskundige of gynaecoloog te praten over eventuele zwellingen. Vocht vasthouden zonder hoge bloeddruk kan geen kwaad.

Waar kun je zelf op letten? Vermijd langdurig staan, leg je voeten, ongeveer een uur per dag, omhoog, zodanig dat ze hoger zijn dan je hart. Doe wat oefeningen; richt je tenen naar beneden en laat ze 30 keer naar boven weer los. Draai cirkeltjes met je enkels, zo’n acht keer met beide voeten. Ook een half uurtje wandelen kan helpen. Blijf veel drinken (water en thee), door vaak te plassen kan je lichaam het vocht beter afvoeren. Je kunt ook proberen wat meer vochtafdrijvende groenten te eten zoals asperges en bleekselderij.

Krampen
Ook het last hebben van spierkrampen in bovenbenen, voeten of kuiten komt vaak voor in de zwangerschap. De precieze reden hiervoor is niet bekend, hoewel het waarschijnlijk wel te maken heeft met de uitzetting van de baarmoeder die druk uitoefent op de zenuwen en bloedvaten in de benen. Als je plotseling kramp krijgt, probeer dan die spier te rekken, strek je been met je tenen naar je toe. Vraag eventueel je partner om je te helpen. Als de krampen regelmatig terugkeren kan het helpen als je je benen masseert (eventueel met een verkoelende zalf). Hiermee stimuleer je de bloedsomloop. Maak strijkende bewegingen vanaf je enkels naar je knieën. Dit kun je natuurlijk ook je partner laten doen.

Wanneer dit onvoldoende helpt zou het ook kunnen zijn dat je wat magnesium en calcium tekort komt. Dit kun je aanvullen door wat meer melkproducten te nemen en magnesiumrijke voeding zoals bananen, peulvruchten en noten.

Bandenpijn
Terwijl je baby en de baarmoeder groeien, groeien de banden die van je baarmoeder naar je bekken lopen, niet mee. Er komt veel rek op deze banden te staan, dit veroorzaakt bandenpijn. Bandenpijn wordt meestal ervaren als een stekende pijn aan de zijkant van je buik, doortrekkend naar de liezen. Het komt vaak voor na een plotselinge beweging, zoals draaien, bukken, (te snel) opstaan of gaan lopen, maar ook bij niezen, bij een volle blaas of als reactie op een beweging van je baby.

Dit kun je niet voorkomen maar wel kun je de pijn of de last die je ervan ervaart verminderen en verlichten. Vaak trekt de pijn of de vervelende steken weg als je rustig door beweegt. Probeer bukken en zwaar tillen te vermijden. Dat is niet altijd te vermijden bijvoorbeeld als je een klein kindje of de wasmand moet optillen, maar maak dan gebruik van je rugspieren door goed door je knieën te zakken. Je kunt ook gebruik maken van een zwangerschapssteunbroekje of zwangerschapssteunband. Warmte, zoals een warme douche of een warme kruik kan de pijn ook verlichten.

Bandenpijn kan overigens geen kwaad voor jezelf of de baby.

Liefs, Dorti
Verloskundige

 

Bronnen
Praktische Verloskunde. Houten, Nederland: Bohn Stafleu van Loghum.
Obstetrie en gynaecologie, Zevende, hierziene druk. M.J. Heinenman et al.
https://www.tommys.org/pregnancy-information/im-pregnant/early-pregnancy/10-common-pregnancy-complaints geraadpleegd op 5 april 2019
https://www.google.nl/amp/s/www.kidspot.com.au/birth/pregnancy/signs-and-symptoms/common-pregnancy-complaints/news-story/ffe12f55062488d521ae2501a28a89ad/amp geraadpleegd op 5 april 2019